Usługi chmurowe w sieci PIONIER

Dzięki przynależności do konsorcjum PIONIER i uczestnictwu w projektach PLATON i MAN-HA (strona informacyjna projektu) pracownicy etatowi PRz oraz studenci, doktoranci i słuchacze studiów podyplomowych PRz mają możliwość korzystania z usług chmurowych, m. in. z pakietu Microsoft Office 365 oraz aplikacji i maszyn wirtualnych.

Usługi chmurowe w sieci PIONIER dostępne są pod adresem https://cloud.pionier.net.pl/.

Logowanie do usług chmurowych PIONIER

  • Należy kliknąć ikonę logowania w prawym górnym rogu portalu.

    home.png

  • Następnie w części Logowanie przy pomocy konta instytucjonalnego wybrać z listy Politechnikę Rzeszowską.

    federacja.png

  • Użytkownicy PRz logują się za pomocą konta federacyjnego, podając taki sam login i hasło, jak podczas logowania do poczty PRz (studenckie konta pocztowe znajdują się w domenie stud.prz.edu.pl).
    Zasady korzystania z zewnętrznych usług sieciowych określa Regulamin.
    UWAGA! Loginy i hasła do usługi Office 365 różnią się od loginów i haseł do kont uczelnianych - patrz niżej w sekcji Pakiet Microsoft Office 365.

    login.png

  • Aby korzystać z usługi, należy wyrazić zgodę na udostępnianie usłudze danych (administratorem danych jest Politechnika Częstochowska). Należy zaznaczyć preferowaną opcję i wybrać przycisk Akceptuj.

    agree.png

  • Po wyrażeniu zgody na udostępnianie danych można korzystać z usługi.

Dostęp do usług chmurowych PIONIER

W ramach usług chmurowych PIONIER można:

  • założyć katalog domowy;
  • uruchomić aplikację lub bazę danych;
  • uruchomić maszynę wirtualną (z systemem Windows lub Linux) – usługa dostępna tylko dla pracowników PRz;
  • uzyskać darmowy dostęp do pakietu Microsoft Office 365 (w wersji online).

Katalog domowy, aplikacje, maszyny wirtualne, bazy danych

Przy każdej usłudze dostępny jest link służący do jej uruchomienia.

Do każdej usługi dostępna jest także pomoc, zawierająca informacje dotyczące np. sposobu łączenia się z utworzoną maszyną lub aplikacją.

maszyna.png

Proces uruchomienia aplikacji lub maszyny wirtualnej składa się zwykle z 2-4 prostych kroków, w których należy m.in. wybrać aplikację lub system operacyjny oraz podać wymaganą ilość pamięci RAM, rozmiar dysku itp.

ustaw_masz.png

Uwaga! Nie należy przechowywać danych wyłącznie na tworzonych maszynach wirtualnych, ponieważ nie są wykonywane kopie zapasowe tych zasobów.

Pakiet Microsoft Office 365

W skład pakietu wchodzi m.in. Word, Excel, Powerpoint, Outlook, OneNote. Aplikacje uruchamiane są w przeglądarce internetowej i umożliwiają odczyt dokumentów Office oraz ich uproszczoną edycję.

W związku z pojawiającymi się pytaniami informujemy, że w ramach usługi nie ma możliwości zainstalowania wersji desktopowej pakietu Microsoft Office.

Aby korzystać z pakietu, należy założyć konto w usłudze Microsoft Office 365. Cały proces jest dokładnie opisany w pomocy do usługi.

office.png



  • Po kliknięciu linku założenie konta zostanie utworzony login użytkownika oraz wygenerowane jednorazowe hasło na potrzeby pierwszego logowania.
    UWAGA! Loginy i hasła do usługi Office 365 różnią się od loginów i haseł do kont uczelnianych - zwróć uwagę, jakimi danymi logujesz się do Office 365!
  • Usługa dostępna jest pod adresem portal.office.com. Należy podać otrzymany login i przycisnąć Dalej.

    office_log.png



  • Następnie należy wprowadzić jednorazowe hasło i przycisnąć Zaloguj.

    office_log2.png



  • Kolejny krok to ustanowienie nowego hasła do usługi – w polu Bieżące hasło należy wprowadzić po raz kolejny hasło jednorazowe, a następnie dwukrotnie wpisać własne. Po kliknięciu przycisku Zaktualizuj hasło i zaloguj się można korzystać z usługi Microsoft Office 365.

    office_pass.png

Reset hasła do usługi Office 365 należy wykonać w portalu https://cloud.pionier.net.pl/, wybierając zakładkę Office 365 i opcję resetowania hasła.

reset_pass2.png

Problemy z działaniem usługi

Ewentualne problemy z działaniem usług można zgłaszać bezpośrednio w portalu – poprzez zakładkę Zgłoszenia (w lewym menu).

zglos_probl.png


Pytania dotyczące usługi można kierować na adres aniasz@prz.edu.pl.

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję